Wednesday, August 7, 2013

cerpen pendek hari raye

assalamualaikum..
dengan nama Allah tuhan ku dan tuhan mu..

hari ini last..ye ini lah yang last dan tiada lagi yang terlast untuk aku selain hari ini.

"hey gil ra im..termenung panjang nampak..tak sabar nak balik raya ke?"

lamunan aku tersentak tatkala laungan bong woo ri menjamah telinga aku..secalit senyuman tipis aku hadiahkan buat dia sang sahabat..

"tak de pape..saje duk tengok bintang yang malu nak keluar.." 
aku membalas soalan Woo Ri seloroh..

"lawak ke der..gil Ra im~yah..kau pernah cakap dekat aku..kau sangat nak tahu apa perasaan kau berada dalam bulan yang paling mulia dan tempat yang paling kau sayang..so apa perasaan kau sekarang..? 
Woo Ri menanyakan aku tentang perasaan aku..ya..perasaan aku sekarang..

"ntah lah cinggu..aku..aku..ntah..tahun ni masuk tahun keempat aku sambut Ramadhan kat sini..tahun depan tak tahu lagi aku kat mana..i bet..tak kan sama kat luar dengan apa yang aku rasa kat sini..suasana..kawan-kawan..dan sambutan Ramadhan.." 
aku menghembus keluhan kecil..keluhan yang menjadi bukti kesedihan yang bersarang dilubuk hati aku..

ya..aku pilu untuk meninggalkan ramadhan..lagi terasa pilu apabila  tiada lagi ramadhan di bumi ini..bumi yang mengajar aku menjadi manusia..bumi yang mengajar aku erti kedewasaan..bumi yang mengajar aku erti pengorbanan..

Ramadhan kareem..!
ALLAHU AKRAM!

p/s : lagi satu jam nak berbuka..dan selamat hari raya penduduk dunia..nantikan ramadhan tahun depan ya..

ikhlas : WannoR


*gil ra im : heroin cite secret garden
*bong woo ri : heroin citer can u hear my heart
*wannor : heroin citer ........

No comments: