Friday, January 6, 2012

remaja dan politik II....

assalamualaikum...
dengan nama ALLAH tuhanku dan tuhanmu..

insyaALLAH..aku akan menyambung coretan aku pasal isu ini...
ini hanyalah sekadar....A.D.I.L.A.H.
punyer oppinion....
so..kalo kaw ta suke..peduli hape aku....
hahahaha...
tada2..kalo rase aku salah...sila b
etulkan saya oke..??
=)...

baiklah..berkenaan isu ini...
entry kali ni..aku nak cakap pasal...

pe je sekularisme kat malaysia...?...

hello...?... pe je..?.. banyak KO
TT..!!...

1) sekularisme>>pisahkan dun
ia dengan agama

Teras kepada sekularisme ialah politik yang berasaskan kepada perkauman atau pun kebangsaan, atau apa yang kita panggil nasionalisma. Manakala ekonominya pula berasaskan falsafah individualisma.Ia kemudiannya merebak ke dalam masyarakat dan menjadi sebahagian dari gaya hidup mereka yang merupakan pemujaan kepada modenisma, materialisma dan pemujaan hawa nafsu.
2)hedonisme>>hidup berkiblatkan hiburan

Kebarangkalian yang boleh difikirkan adalah mengapa berita artis, rencana hiburan dan skandal seks diberikan ruang yang begitu meluas, dengan gambar
-gambar yang besar dan menggunakan banyak ruang, tajuk-tajuknya yang besar, adakah kerana ianya lebih ’selamat’ ? berbanding berita berunsurkan politik, sosial atau jenayah misalnya.

3)pluralisme>>kebebasan dalam agama

Pluralisme Agama adalah suatu fahaman yang datang dala
m bentuk yang halus serta dengan imej faham Islam yang lebih moden dan progresif. Oleh itu mungkin sahaja seseorang itu sudah terjerumus ke dalamnya tanpa menyedari atau tanpa merasakan bahawa ianya suatu yang salah.

jadi...?...
adakah aku..kaw..kite semua masih mahu memberi
kan ruang kepada anasir-anasir ini untuk menular dalam diri kita..?..
membiarkan kemurnian agama islam dicemari dengan kotoran fahaman ideologi-ideologi ini..?..

so BRO...!!
shift your paradigm..!!...
jangan jadi SI JAKUN...
yang ambil islam separuh-separu
h...



kembali kepada islam yang s
ebenar..
insyaALLAH...there must be a way..!!
=)


ihklas:dielah_style...hehe....

No comments: