Tuesday, May 15, 2012

knape mogok lapar?

assalamualaikum...
dengan nama ALLAH tuhanku dan tuhanmu...

oke...sekarang ni aku nak citer lah persoalan yang menerjah benak fikiran aku ditambah lagi ade la beberapa orang tanyer aku pasal yang mogok lapar tuh..

1)sape yang kene tahan?

-rakyat palestin...saudara kite semuanya..datuk..nenek..ibu..ayah..anak..cucu..cicit..ciot..sume ade..

2)sape yang tahan dorang?

-lah..zionis israel lah..sape lagi..

3)dorang mogok lapar eh?..kenape?

-kira macam nak tunjuk protes..nakkan hak dorang balik..contoh bekalan makanan dorang disekat..so dorang buat mogok lapar sebagai tanda protes..

4)bile lagi mogok ni..?

-aku tak tahu exactly bile..tp dah lama..

5)tp..kalo mogok lapar..tak ke mudarat diri sendiri..?

-macam nih..bile buat protes besar-besaran macam mogok lapar nih..dia akn jadi kes antarabangsa..bile jadi kes antarabangsa sume orang kat dunia nih termasuk lah aku dan kaw yang tengah baca entry aku nih aware pasal benda nih..oke fine..dorang tak boleh dilepaskan pon dari tahanan..tapi..at least dorang dapat ape yang dorang perjuangkan selama ni..contohnya tahanan dapat jumpa family dorang dan buat phone calls..besar kott impak dia..dan kalau dorang tak buat mogok nih..tak de lah aku letak dp fesbuk warna cokelat tuh..tak delah aku tulis blog pasal benda nih.tak de lah kaw bace bnda alah nih...tengok..semua dah aware ..so..berbaloi kott..!

6)knape nak tukar dp?

-aih..kan dah cakap entry sebelum nih...pi baca sana..

7)hari ni Nakba palestin kan..?..apakah gerangan nakba tuh?

-yup2...hari ni nakba palestin..okeh..dalam bahasa ibunda kita maksud dia kacau-bilau..mula-mula pada 15 Mei 1948..hari masa israel isytihar palestin tuh hak milik dorang..hari tuh jugak israel halau penduduk palestin.it is a time of rememberance for the historic tragedy of expulsion..tapi dia boleh jadi sesuatu yang dapat hentikan pertumpahan darah ..kita pon boleh acknowledge and celebrate those who are brave enough..=)

-Nakba should become the important issue to all persons around the world..whether palestinians or not..as an occasion for displays of solidarity..

*TYSM>>kak sya..farah keynes..=)

ikhlas:dielah_styele..hehe..

No comments: